2017. május 4., csütörtök

Antikvárium-vadászat, 

avagy barangolások az antikváriumok világában


Íme, ahogy megígértem, ezennel elindítom az antikváriumvadász projektet, amely keretében budapesti - és később vidéki - antikváriumokat fogok nektek összegyűjteni egy kis élménybeszámolóval. A bejegyzéseket nem tudom rendszer szerint hozni, mert nagyon képlékeny, mikor hova jutok el, de igyekszem legalább havonta jelentkezni. Egy bejegyzésben három antikvárium szerepel majd. :) 

Akkor kezdjük is!

A legelső utam egy kicsi, de annál hangulatosabb antikváriumba vezetett. Anyukám nem messze lakik a Lehel tértől, és munkába menet szemet vetett már rá többször is, de sosem szánta rá magát, hogy be is menjen. Talán, mert pontosan olyan, mint én - nem tud egy óránál kevesebbet eltölteni olyan helyen, ahol könyvek is jelen vannak. Végül, egy gyönyörű, napsütötte szombat délután mégis arrafelé vitt utunk, és habozás nélkül becsörtettünk a könyvek erdejébe. 





Elsőre meglepetten néztem a helységet. Tökéletesen olyan volt, mint egy könyvtár. Rengeteg egyforma könyvespolc, szinte a plafonig értek, és olyan zsúfoltak voltak, hogy csak nagyon vigyázva tudtunk közlekedni a sorok között. Egyszerűen imádtam. Ott, első pillantásra beleszerettem a kicsiny boltocskába. 
Ahogy elindultam az első soron, majd a másodikon, majd vissza a harmadikon, egészen elvesztem benne, és már azt se tudtam, ott vagyok-e még, vagy talán egy titkos átjárón átestem Narniába. 

A könyvek elég széles skálája megtalálható egyébként, vannak egészen újak, és 19. századi kiadások is... Persze, azoknak az ára is jóval magasabbra rúg, de például egy Magyarország története illusztrált, és mesterien megalkotott kötetéért, amivel gyakorlatilag embert is simán lehetne ölni, olyan súlyos, joggal kérnek el huszonezer pénzeket. 
Az árak szerintem teljesen barátiak, 500- és 2000 között mozognak azok, amik nem bírnak különösebb gyűjtői értékkel. Megtalálhatunk ott ismertebb alkotók műveit, ahogy Dickens Twist Oliver-jét, vagy Stephen King regényeit is. De sok kis könyvecske előtt álltam értetlenül, bár nem mondanám magam műveletlennek, de soha még csak nem is hallottam pár ott található műről, vagy alkotóról. 
A készlet 25.000 könyv, plusz-mínusz 1-2 ezer, ahogy a tulaj megsúgta nekünk, aki egyébként nagyon kedves és közvetlen volt.

Összességében, nagyon ajánlom a helyet, könnyen megközelíthető, a Lehel téri metrómegállótól pár perc séta, hétköznap 10 órától 16-ig, szombaton pedig 14-ig vannak nyitva. 

Cím: Könyv és társai antikvárium; Budapest, Bulcsú u. 19

És akkor, jöjjön a szerzeményem, ami nem más, mint a Nils Holgersson megalkotója, Selma Lagerlöf egy csodaszép kis könyve, A császár. (A névre kattintva megtudhatjátok, miről is szól.) Bevallom, a borítója volt az, ami teljesen letaglózott, és amire azt mondtam: mindegy, mi van benne, nekem ez kell! Persze, meggyőző érv volt az írónő is, hiszen a Nils Holgersson hatalmas kedvencem volt mindig is, és nagyon szeretem a skandináv írókat és irodalmat, szóval ez a könyv minden szempontból betalált. 


A császár - a könyv gerince valami meseszép!


Következő utam egy picinyke, de annál zsúfoltabb helyre vezetett. A Nyugatihoz közel található boltocska elég pirinkó. Mikor beléptem, meghökkentem egy kissé. A könyvek mennyisége ehhez képest igencsak kárpótol, s a választékra sem lehet panasz. Igaz,itt újabb könyveket nemigen találtam, de a szinte plafonig nyújtózkodó tömött könyvespolcok látványában rendesen el lehet veszni. A tulaj nagyon kedves volt, és segítőkész, de engem picit feszélyezett, hogy lépni sem tudtam a könyhalmoktól. Bár a hangulata határozottan megvolt,a régi padlásunkra emlékeztetett, ahol az ember lépten-nyomon kincsekre bukkan. Összességében tetszett a hely, és az árak is átlagosnak mondhatók. Aki igazi kincseket akar találni, szerintem ne hagyja ki :)


Az antikvárium címe: Betű antikvárium; Budapest, Katona József u. 5.





Innen egy La Fontaine könyvet vadásztam magamnak, a Mesék és széphistóriák 1979 -es illusztrált kiadását, igazán szép borítóval (nem tagadom, itt is az fogott meg) és még szebb grafikákkal. Az árához képest (1500 ft) egy jó ideig ki fog tartani, 470 oldal ugyanis nem kevés. 


Fantasztikus illusztrációk tarkítják ezt a mesegyűjteményt




Harmadik helyszínünk a szerintem már sokak által ismert és kedvelt Psyché antikvárium volt. A kis utcában, pici kirakat mögött megbújó hatalmas bolt rendelkezett a legnagyobb választékkal. A több helységből álló antikváriumban kategória szerint rendezett könyvek közt találunk 200-300 ft-os kiadványokat, régi és újabb könyveket, sőt idegen nyelvűeket is. Szerény személyemet talán ez nyűgözte le leginkább, bár nem mondom, hogy roppant széles választékban, de azért találtam angol, német és francia nyelvű könyveket is, s ezek közt nem csak kortársak szerepeltek. Itt már nehezebb dolgom volt becserkészni a következő olvasnivalót, mikor már azt hittem, meg van, újabb és újabb kincseket találtam, s a végén már úgy éreztem, nem fogok tudni egyet választani. Árak tekintetében igencsak vegyes, de úgy vettem észre, egy hajszálnyival drágább, mint az előző kettő antikvárium. Ugyan nem sok időm volt alaposan körülnézni, úgyhogy mindenképp visszatérek még! Főleg, mert az a nyelvészet kategóriájú polc is nagyon izgatja a fantáziámat.





Végül A párizsi Notre-Dame jött velem haza, mert már nagyon rég óta szerettem volna elolvasni, na és 750 ft nem pénz érte.. 


Az antikvárium címe: Psyché antikvárium; Budapest, Visegrádi u. 3. 

Nyitvatartás: Hétköznaponként 10 h-tól 18 h-ig, hétvégén zárva tart, bár a google szerint nyitva van, de a kiírás szerint ez megváltozott. 


Ez volt hát az első 3 helyszín, ahová ellátogattam, mindhárom nagyon tetszett, bár ha érzelmi alapon kell dönteni, a Könyv és társai nálam a favorit :) De látogassatok el mindháromba, és döntsétek el ti, melyik a legjobb! :) 

Köszönöm a figyelmeteket, és jó kincsvadászatot kívánok! 

2 megjegyzés: